Tehtävät

Tervetuloa Käsityökoulu Robotin tehtäväpankkiin. Voit hakea täältä elektronisen rakentamiseen, ohjelmointiin ja uusiin digitaalisen tuottamisen mahdollsuuksiin liittyviä ohjeita, tehtäviä ja leikkejä!

Tehtävät johdattavat havaitsemaan elektroniikan ja ohjelmoinnin toimintatapoja ja tarjoavat kokemuksellisia lähtökohtia oivaltaa miten sähköinen ja digitalisoituva elinympäristömme rakentuu. Tehtävien tarkoitus on toimia innostajana omaan luovaan kokeiluun ja tutkimiseen taiteen keinoin!

HUOM! Elektronisessa rakentamisessa tulee aina ottaa huomioon sähköturvallisuus. Lisäohjeita löydät tästä linkistä. 

 

Led-valokyltti

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Led-valokyltti on hauska projekti jota tehdessä oppii mm. laserleikkurin käyttöä. Millaisen viestin sinä lähetät valomainoksellasi? Materiaalit ja työkalut Led-nauha USB-liittimellä...

Valovastus

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmointi Mitä seuraavaksi? Yleistä Valovastus eli LDR on vastus, joka reagoi valon määrään. Sitä voikin käyttää sensorina jolla saamme vaikka valot syttymään kun on pimeää tai vaikka vaihdella valojen vilkutuksen nopeutta. Esimerkissä...

Kirjasinnäyttö

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmoiminen Mitä seuraavaksi? Yleistä Kirjasinnäyttö eli seven segment display koostuu seitsemästä ledistä, jotka muodostavat yhdessä kirjaimen, sekä kahdeksannesta ledistä, joka toimii pisteenä kirjaimen alalaidassa.   Kirjasinnäytön...

Servomoottori

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmoiminen Mitä seuraavaksi? Yleistä Servomoottori on sähkömoottori, joka kääntyy haluttuun asentoon ja pysyy asennossa halutun ajan. Servomoottorien etuna tavalliseen sähkömoottoriin verrattuna on niiden tarkkuus. Niiden kytkeminen...

Liiketunnistin

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmoiminen Mitä seuraavaksi? Yleistä Tässä ohjeessa esitellään, kuinka voidaan tunnistaa liikettä käyttäen Arduino kehitysalustaa ja edullista pir-liiketunnistina. Pir-liiketunnistin tunnistaa ympärillä olevan infrapunasäteilyn...

Interaktiivinen muotokuva Processingilla

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmoiminen Mitä seuraavaksi? Yleistä Tässä ohjeessa esitellään kuinka Processing-ohjelmointikielellä voidaan ohjelmoida interaktiivinen hahmo. Processing on erityisesti taiteilijoille suunniteltu ohjelmointikieli, jolla voi helposti...

Piirrustusohjelma Processingilla

Sisältö Yleistä Ohjelmoiminen Mitä seuraavaksi? Yleistä Tässä ohjeessa tutustut Processing-ohjelman perusteisiin ja teet samalla hauskan piirustusohjelman. Ohje toimii niin Processing-IDE:ssä kuin vaikka openprocessing.org tai Sketchpad.cc sivuilla Ohjelmoiminen...

Processing-ohjelmointiympäristön asennus

Sisältö Yleistä Asentaminen Mitä seuraavaksi? Yleistä Processing on ohjelmointikieli jolla voi helposti luoda omia teoksia, interaktiivisia pelejä tai vaikkapa taidetta. Processing on suunniteltu nimenomaan median kanssa työskenteleville luovien alojen ihmisille ja...

Moottori

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmointi Mitä seuraavaksi? Yleistä Sähkömoottori voidaan käynnistää ja sammuttaa halutuksi ajaksi käyttäen Arduino-kehitysalustaa. Pyörittääksesi sähkömoottoria tarvitset avuksi transistorin. Transistori on katkaisija, jota voidaan...

Sivu 2 (7)12345...Viimeinen »