ScratchJr on graafinen ohjelmointiapplikaatio tablettitietokoneille. Ohjelma on käytettävissä täysin graafisena eli se ei vaadi lukutaitoa käyttäjältään. Ohjelmalla voi luoda vuorovaikutteisia ohjelmia esimerkiksi omien digitaalisten piirroksien pohjalta. Ohjelma sopii mainiosti ohjelmoinnin alkeiden oppimiseen, ja sen mahdollisuudet ovat laajat. Ohjelmoinnin oppiminen kannattaa aloittaa pienin askelin hauskan kokeilun kautta!

ScratchJr:n asentaminen ja projektin aloittaminen

Asentaminen

ScratchJr on ladattavissa iPad- ja Android-tablettitietokoneille ilmaiseksi. iPad-ohjelman voit ladata laitteen AppStoresta ja Android-laitteille Google Playstä.

ScratchJr-projektin aloittaminen

Aloita avaamalla ScratchJr-oh- jelma.

Paina Koti-kuvaketta. (1)

Aloita kokonaan uusi projekti painamalla plus-kuvaketta. (2) Tälle sivulle avautuvat myös kaikki tulevat projektisi, joihin voit palata myöhemmin.

Ruudulle avautuu ScratchJr-ohjelmointiympäristö. Ohjelmointi ScratchJr-ohjelmointiympäristössä perustuu hahmojen ohjelmoimiseen graafisilla palikoilla. Palikat asetellaan toistensa jatkeeksi kuin palapelin palat. Muotoutuvaa skriptiä eli komentosarjaa luetaan vasemmalta oikealle. Ohjelmointi tapahtuu raahaamalla komentopalikka ohjelmointialueelle sen yläpuolella olevasta skriptivalikoista. ScratchJr:ssä ohjelmoinnilla voidaan vaikuttaa hahmojen toimintaan. Jokaista hahmoa ohjelmoidaan erikseen ja voit päättää miten osat toimivat, liikkuvat tai reagoivat käyttäjään tai toisiinsa.

ScratchJr-ohjelmointiympäristössä oleellista on ymmärtää, että ohjelmoinnissa annetaan komentoja eri hahmoille. Nämä komennot kertovat miten ja milloin hahmon halutaan toimivan. Ohjelmoitaessa voidaan eri hahmot asettaa vuorovaikutukseen keskenään, jolloin syntyy jo hieman monimutkaisempia ohjelmia.

ScratchJR:n perusosat:

  • skriptialue (1)
  • skriptit ja skriptien ylävalikko (2)
  • ohjelmaruutu (3)
  • hahmovalikko (4)
  • taustavalikko (5)

 

Hahmon piirtämisen työkalut:

  • Peru muokkaus (6)
  • Palauta muokkaus (7)
  • Kynätyökalu (8)
  • Ympyrätyökalu (9)
  • Neliötyökalu (10)
  • Kolmiotyökalu (11)
  • Viivan paksuus (12)
  • Värit (13)
  • Valmis-painike (14)
  • Siirto-työkalu (15)
  • Pyöritys-työkalu (16)
  • Kopiotyökalu (17)
  • Poistamis-työkalu (18)
  • Kamera-työkalu (19)
  • Maalikannu-työkalu (20)

Hahmojen ja taustojen luominen ScratchJr:ssä

Ennen kuin pääset luomaan oman hahmon poista ohjelmassa vakioasetuksena oleva kissa- hahmo painamalla kissahahmoa kunnes kissahahmo alkaa keinua ja rasti-kuvake (1) ilmestyy kissan viereen. Painamalla rastia poistat hahmon. Voit nyt piirtää oman hahmon. Paina ensin hahmovalikon plus-kuvaketta (2) ja hahmovalikko aukeaa.

Hahmovalikosta löydät kaikki omat hahmosi ja ScratchJr-ohjelmassa valmiina olevat hahmot. Valitse tyhjä paperi (3) ja paina sivellin-kuvaketta (4) ylälaidasta, niin pääset piirtoikkunaan jossa voit luoda oman hahmon.

Piirrä oma hahmo vapaasti kokeillen! Kun hahmosi on valmis paina valmis-painiketta. (5)

Voit seuraavaksi piirtää ohjelmaasi taustan. Huomioithan, että taustoja ei voi tehdä vuorovaikutteisiksi ScratchJr:ssä. Yhteen ohjelmaan on mahdollista luoda useita eri taustoja. Pääset piirtämään ensimmäisen taustakuvan painamalla maisema-painiketta (6) ohjelmointi-ikkunan ylälaidasta.

Taustan piirtäminen tapahtuu muuten samalla tavalla kuin hahmonkin. Valitset ensin tyhjän taustan ja painat sivellin-painiketta. Kun tausta on valmis paina valmis-painiketta.

Piirtäkää hahmo ja tausta yhteistyönä!

Olet nyt luonut ensimmäisen hahmon ja taustan ja on aika tutustua ohjelmointiin.

Ohjelmoinnin harjoittelun voi aloittaa hyvin pienryhmätyöskentelynä yhdelläkin tabletilla. Yhteisesti suunniteltussa, piirretyssä ja ohjelmoidussa projektissa kaikki pääsevät tekemään pienen osansa!

ScratchJr-projektien jakaminen on mahdollista sähköpostitse, ja ne ovat avattavissa toisilla tablettitietokoneilla joissa on ScratchJr asennettuna.

Tehtävään liittyvät tagit:

Lisää tehtäviä löydät oppimateriaalit sivulta, eli täältä.