Piirustusohjelma Processingilla
Sisältö
Yleistä
Tässä ohjeessa tutustut Processing-ohjelman perusteisiin ja teet samalla hauskan piirustusohjelman. Ohje toimii niin Processing-IDE:ssä kuin vaikka openprocessing.org tai Sketchpad.cc sivuilla
Ohjelmoiminen
- Aloita ohjelmoiminen kirjoittamalla void setup-komento (katso esimerkkikoodi alta) ja sen sisälle komento size-komento, joka määrittelee piirtustusohjelmamme ikkunan koon. Esimerkissä sen kooksi on asetettu 500(leveys)*500(korkeus) pikseliä.
- Pistä size-komennon alle, seuraavalle riville vielä komento background, joka kertoo minkä värinen ikkuna on. Esimerkissä sivun väriksi on asetettu valkoinen, eli numero 255. (Processing käyttää kaikista väreistä kuvanmuokkaus-ohjelmistostakin tuttuja RGB (red,green,blue)arvoja, jotka vaihtelevat välillä 0-255.
- Tämän jälkeen kirjoita void draw-komento, joka aloittaa itse piirustusohjelman koodin.
- Kirjoita ellipse-komento, joka piirtää ympyrän. Ellipse-komennossa on neljä arvoa sisällä. Niistä kaksi ensimmäistä asettavat ympyrän X ja Y -arvot ja kaksi viimeistä ympyrän leveyden ja korkeuden. Esimerkkikoodissa,ympyrän sijainti on sidottu hiiren sijaintiin komennoilla mouseX ja mouseY. Lisätietoa komennoista: mouseX, mouseY, ellipse.
- Seuraavaksi voit kokeilla painaa play-nappia ja testata ohjelmaa.
- Seuraavaksi voimme alkaa muokata piirto-ohjelmaa mielenkiintoisemmaksi. Näytämme tässä muutaman idean, mutta ohjelmaa voi myös jatkaa pidemmälle, ideoita voi saada vaikka selailemalla Processingin referenssi sivustoa.
- Kirjoita ennen ellipse-komentoa, komento fill(255,0,0); tämä komento värittää ympyrän punaiseksi. fill-komennossa on kolme tai neljä arvoa: kolme ensimmäistä kertovat värin, eli RGB (red, green, blue)-arvot. Kun ensimmäinen arvo on 255 ja muut 0 niin silloin väri on aivan punainen. Voit myös kokeilla omia värejäsi kirjoittamalla eri numeroita noiksi kolmeksi arvoksi. Neljäs, vapaaehtoinen arvo on läpinäkyvyys joissa 0 on täysin läpinäkyvä.
- Voit taas kokeilla ohjelmaa ja katsoa että kaikki toimii. Tämän jälkeen voimme muokata piirrettävien pallojen väriä vielä lisää Random-komennolla. Random-komento nimensä mukaisesti valitsee satunnaisluvun asettamaltamme skaalalta. Esimerkiksi komento random(0,255); asettaa arvoksi minkä vain luvun väliltä 0-255.
- Muokkaa fill-komentoa vastaavaksi: fill(random(0,255), random(0,255), random(0,255)); tämä komento antaa jokaiselle eri värille arvon 0:n ja 255:n väliltä. Kokeile!
- Tämän jälkeen muokkaame ympyrän kokoa. Muokkaa ellipse-komennoksi seuraava: ellipse(mouseX, mouseY, mouseY/5, mouseX/5); Tämä komento ottaa ympyrän kooksi hiiren sijainnin arvon (Eli jos ikkunamme koko on 500*500 niin jonkun arvon 0:n ja 500:n väliltä.) Tämän jälkeen komento myös jakaa tuon hiiren arvon viidellä, jottei ympyrästä tulisi liian suuria. Kokeile!
- Piirustusohjelmamme on nyt valmis. Voit tietenkin jatkaa muokkausta. Katso lisäideoita Mitä Seuraavaksi osiosta!
Tässä koodi kokonaisuudessaan:
/* Yksinkertainen piirustusohjelma Processingilla. */
void setup() {
size(500,500);
//size(500, 500); // Tämä koodi kertoo ohjelman ikkunan koon (500*500 pikseliä)
background(255);
}
void draw () {
fill(random(0, 255), random(0, 255), random(0, 255)); //fill-komento täyttää alla olevat muodot valitulla värillä
ellipse(mouseX, mouseY, mouseY/5, mouseX/5); /*ellipse-komento piirtää ympyrän, ensimmäiset
kaksi arvoa kertovat sijainnin mihin ympyrä piirretään ja kaksi viimeistä ympyrän koon*/
}
Mitä seuraavaksi?
Piirto-ohjelmalla voit hyvin testata Processingin erilaisia komentoja, sekä tutustua ohjelmointiin paremmin. Tässä pari ideaa:
- Kokeile muuttaa piirto-ohjelmaa niin että se piirtää neliöitä ympyrän sijaan
- Kokeile muuttaa piirrettävän muodon kokoa satunnaiseksi
- Kokeile läpikuultavia värejä
- Jos ohjelmointi on jo tutumpaa kokeile tehdä monimutkaisempi piirustusohjelma: esimerkiksi eri näppäimiä painamalla piirtoohjelman väri, tai piirretävä muoto muuttuu.