Hahmojen tarkkaan liikuttamiseen kannattaa tutustua kynää käyttämällä. Tällöin pystyt helposti hahmottamaan, miten koodisi hahmoa liikuttaa. Samalla voit asettaa tavoitteeksi piirtää tietyn muotoisia kuvioita.

Voit käyttää tämänkin tehtävän pohjana piirustusgeneraattoria. Muokkaa koodi alkamaan “kun klikataan (vihreä lippu)” -komennosta. Määritä Liike-valikosta “mene kohtaan x:0 y:0”. (1) Näin piirustus alkaa ohjelmaikkunan keskeltä. Seuraavaksi määritellään, että koko ohjelmaikkuna pyyhitään sekä asetetaan kynä alas. Tämän jälkeen määritellään liikkeet. Valitse Ohjaus-valikosta “toista (10) kertaa” (2) -komento ja liitä se skriptin jatkeeksi. Tämän sisään määritellään tapahtumiksi Liike-valikosta “osoita suuntaan (90 oikea)” (3) -komento. Määritä tähän suuntaan tapahtuvaksi liikkeeksi 10 askelta.

Jatka skriptiä samalla tavalla, mutta vaihda seuraavan skriptin alkuun “osoita suuntaan (0 ylös)” -komento. Jatka näin muodostaaksesi neliön.

Tehtävään liittyvät tagit:

Lisää tehtäviä löydät oppimateriaalit sivulta, eli täältä.