Scratch on grafinen ohjelmointympäristö tietokoneille. Ohjelman käytäminen vaatii kuitenkin myös lukutaitoa käyttäjältään. Kuitenkin komentojen, eli skriptien luominen ja seuraaminen on helposti hahmotettavissa ScratchJr-ohjelmointiapplikaation pohjalta. Ohjelmalla voi luoda vuorovaikutteisia ja interaktiivisia ohjelmia. Keskeistä ohjelmalle on se, että siinä ohjelmoidaan eri hahmoja. Hahmot voidaan laittaa vuorovaikutukseen keskenään, jolloin rakentuu kokonainen ohjelma. Scratch-ohjelmointiympäristö sopii mainiosti ohjelmoinnin alkeiden oppimiseen, ja sen mahdollisuudet ovat laajat. Ohjelmoinnin oppiminen kannattaa aloittaa pienin askelin hauskan kokeilun kautta!

Scratchin aloittaminen

Scratch on ohjelmointiympäristö, jonka avulla voit luoda omia ohjelmia graa sen ohjelmoin- tikielen avulla. Scratch on huomattavasti monipuolisempi versio ScratchJr:stä. Molemmissa ohjelmointiympäristöissä on koodialue, (1) johon rakennetaan hahmon koodi-skriptejä raahaamalla. Skriptivalikko (2) pitää sisällään kaikki käytettävissä olevat koodin rakennusosat. Hahmo- ja taustavalikko (3) mahdollistaa uusien hahmojen sekä taustojen luomisen. Ohjelmaruutu (4) näyttää rakentamasi ohjelman, ja sen saa koko näytön kokoiseksi vasemmassa yläkulmassa olevasta komentopainikkeesta. (5)

Molemmat ohjelmat toimivat samalla logiikalla, jossa ohjelmoija luo jokaiselle hahmolle omat koodit raahaamalla hiirellä halutun komennon skriptivalikosta koodialueelle. Scratchissä ohjelmointikäskyt eli skriptit rakentuvat ensisijaisesti päällekkäin luettavaksi ylhäältä alas.

Voit tehdä Scratchillä monia asioita, joita ScratchJr:llä et voi toteuttaa. Voit esimerkiksi käyttää tietokoneesi web-kameraa rakentamasi ohjelman osana.

Voit ladata ja asentaa ohjelman koneellesi osoitteesta scratch.mit.edu/scratch2download.

Helpoin tapa käyttää Scratch-ohjelmaa on käyttää sitä internetissä selainversiona osoitteessa scratch.mit.edu. Käynnistääksesi ohjelman paina sivustolla olevaa kuvaketta “Try it out”. (1) Ohjelman voi vaihtaa suomenkieliseksi ylävalikon vasemmassa laidassa olevasta maapallokuvakkeesta. Esimerkeissä käytämme suomenkielistä versiota.

Scratchin selainpohjainen versio ei eroa juurikaan koneelle asennettavasta versiosta.

Scratchin selainpohjainen versio sallii sinun liittyä osaksi Scratch-yhteisöä, jolloin voit jakaa omia projektejasi Scratchin kotisivujen kautta.

Voit tutustua eri käyttäjien Scratch-projekteihin Scratchin kotisivulla. Paina vain auki haluamasi projekti, ja painamalla vihreää lippua ohjelma käynnistyy. Voit halutessasi myös katsoa mistä osista projekti koostuu, ja muokata siitä itsellesi sopivan. Paina auki olevassa projektissa oikeassa yläkulmassa olevaa Katso sisälle -painiketta. Voit halutessasi muokata ja jatkaa toisten ohjelmia, ja käyttää niitä omien omien projektiesi inspiraationa ja raaka-aineena. Ohjelmakoodien jakaminen on yleinen ja tärkeä keino edistää ohjelmoinnin kehittymistä. Älä siis turhaan omi ohjelmaasi vaan jaa se myös muiden muokattavaksi. Vastavuoroisesti opit paljon toisilta.

Tehtävään liittyvät tagit:

Muita samankaltaisia tehtäviä

Lisää tehtäviä löydät oppimateriaalit sivulta, eli täältä.