Snap4Arduino on hauska ja helppo tapa siirtyä Scratch ohjelmoinnista kohti Arduinoa ja laiteohjelmointia. Ongelma Snap4Arduinossa (ja myös Scratch for Arduinossa) on ollut se että koodia ei ole voinut ladata Arduinoon pysyvästi, vaan laitteen on pitänyt olla koko ajan kiinni tietokoneessa USB johdolla.

Snap for Arduinossa on kuitenkin mahdollisuus ladata koodi Arduinoon Arduino translatable project -toiminnon avulla.

Materiaalit ja työkalut

Ohjeet

Liitä Arduino USB johdolla tietokoneeseen.  Lataa StandartFirmata Arduinoon, jos et ole sitä vielä tehnyt ja avaa Snap4Arduino.

Avaa pilven vasemmalla puolella oleva tiedosto valikko ja valitse “New Arduino translatable project”

Valitse Arduino valikosta “Connect Arduino” ja oikea portti.

Tee koodisi (Huom! Kuvassa vain esimerkki projekti).

Klikkaa koodin päällä hiiren vasenta näppäintä (tai ctrl-näppäin pohjassa hiiren näppäintä) ja  ja valitse “Exports as Arduino sketch”.

Tallenna Arduino sketch esimerkiksi työpöydälle.

Avaa Arduino IDE ohjelma ja avaa koodi Arduino IDE:llä paikasta johon tallensit sen.

Paina Upload (nuoli oikealle) ja lähetä koodi Arduino-mikrokontrolleriin. Arduino IDEn alalaidassa lukee “Lähetetty”, jos lähetys onnistui. Jos lataaminen ei onnistu, niin kokeile uudelleen pari kertaa; tämä on yleensä auttanut.

Nyt voit irroittaa Arduino-mikrokontrollerin tietokoneesta ja laittaa sen erilliseen virtalähteeseen, kuten 9v. paristoon tai voit liittää Arduinon USB johdon kännykän laturiin. 9v. Pariston liittämiseen tarvitset neppari-liittimen, joka menee paristoon ja 5.5mm liittimen joka menee Arduinoon.

Mitä seuraavaksi?

Mihin projektiin haluat hyödyntää tätä? Millaisen itsenäisesti toimivan Arduino-projektin haluat rakentaa?

Tehtävään liittyvät tagit:

Muita samankaltaisia tehtäviä

Lisää tehtäviä löydät oppimateriaalit sivulta, eli täältä.