Tehtävät

Tervetuloa Käsityökoulu Robotin tehtäväpankkiin. Voit hakea täältä elektronisen rakentamiseen, ohjelmointiin ja uusiin digitaalisen tuottamisen mahdollsuuksiin liittyviä ohjeita, tehtäviä ja leikkejä!

Tehtävät johdattavat havaitsemaan elektroniikan ja ohjelmoinnin toimintatapoja ja tarjoavat kokemuksellisia lähtökohtia oivaltaa miten sähköinen ja digitalisoituva elinympäristömme rakentuu. Tehtävien tarkoitus on toimia innostajana omaan luovaan kokeiluun ja tutkimiseen taiteen keinoin!

HUOM! Elektronisessa rakentamisessa tulee aina ottaa huomioon sähköturvallisuus. Lisäohjeita löydät tästä linkistä. 

 

Painonappi

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmointi Mitä seuraavaksi? Yleistä Tässä ohjeessa käymme läpi painokoytkimen käyttöä Arduinolla. Painokytkimellä voit ohjata esimerkiksi valoa, moottoria tai muuta Arduinoon liitettyä laitetta. Laite voidaan ohjelmoida tunnistamaan...

Arduino mikrokontrolleri ja koekytkentälevy

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Mitä seuraavaksi? Yleistä Arduino on laite, jonka avulla voit itse rakentaa ohjelmoitavia laitteita. Ne voivat olla vaikkapa robotteja tai vaikkapa vuorovaikutteisia taideteoksia. Arduinoa voidaan kutsua kehitysalustaksi, jolloin...

Arduino asennus

Sisältö Yleistä Osat Asennus Mitä seuraavaksi? Yleistä Kun asennat Arduino IDE:n tietokoneellesi, ohjelman nimi on pelkästään Arduino. Lataa ensin Arduino IDE osoitteesta www.arduino.cc > Downloads. Kun olet asentanut Arduino IDE-ohjelmointiympäristön, voit...

Snap4Arduino asennus

Sisältö Yleistä Osat Asennus Mitä seuraavaksi? Yleistä Snap4Arduino on graafisen Scratch ja tekstipohjaisen Arduino -ohjelmointialustojen yhdistelmä. Scratch on tarkoitettu ainoastaan graafisten ohjelmien ja pelien ohjelmointiin. Snap4Arduinon avulla voit ohjelmoida...

Led valon vilkuttaminen

Sisältö Yleistä Osat Kytkennät Ohjelmointi Mitä seuraavaksi? Yleistä Miksi ohjelmoidun ilmiön pitäisi tapahtua vain näytöllä, kun se voi tapahtua esimerkiksi liikkeenä, äänenä tai valona missä vain?  Miten saat ledin päälle ja pois ja vilkkumaan halutulla nopeudella,...

Liikkuva, vilkkuva ja mökäävä veistos

Tarvikkeet: Arduino UNO Koekytkentälevy 2N3904- tai 2N2222-transistori 2 x 220 ohmin vastus 1N4007-diodi Pietsoelementti 1 × led Hyppylankoja Sähköjohtoa Pienoissähkömoottori tai mini-värinämoottori (ks. edellisen tehtävän tarvikelista) USB A to B -kaapeli...

Ohjelmoitava sähkömoottori

Tarvikkeet: Arduino UNO Koekytkentälevy 2N3904- tai 2N2222-transistori 220 ohmin vastus 1N4007-diodi Hyppylankoja Sähköjohtoa Pienoissähkömoottori jonka käyttöjännite on 5V (käyttöjännite ilmaistuna esim. 3-6V tai 4.5-9V) ja jonka ottama virta on enintään...

Mökälaite

Tarvikkeet: Arduino UNO Pietsoelementti USB A to B -kaapeli Valitkaa seuraavaksi aiemmin luotu hahmo hahmovalikosta ja asettakaa se toiselle puolelle ohjelmaikkunaa. Miettikää miten voitte ohjelmoida hahmon niin että se pääsee maaliinsa? Aloittakaa ohjelmoiminen...

Painikenapilla ohjattava ötökkä

Tarvikkeet: Arduino UNO 220 ohmin vastus Painikenappi Koekytkentälevy Hyppylankoja USB A to B -kaapeli Opittuasi kytkemään ulkoisen painikkeen Arduinoon voit käyttää sitä myös S4A-ohjelmointiympäristössä luodun ohjelman ohjaamiseen. Voit siis luoda...

Sivu 3 (7)12345...Viimeinen »