Tehtävät

Tervetuloa Käsityökoulu Robotin tehtäväpankkiin. Voit hakea täältä elektronisen rakentamiseen, ohjelmointiin ja uusiin digitaalisen tuottamisen mahdollsuuksiin liittyviä ohjeita, tehtäviä ja leikkejä!

Tehtävät johdattavat havaitsemaan elektroniikan ja ohjelmoinnin toimintatapoja ja tarjoavat kokemuksellisia lähtökohtia oivaltaa miten sähköinen ja digitalisoituva elinympäristömme rakentuu. Tehtävien tarkoitus on toimia innostajana omaan luovaan kokeiluun ja tutkimiseen taiteen keinoin!

HUOM! Elektronisessa rakentamisessa tulee aina ottaa huomioon sähköturvallisuus. Lisäohjeita löydät tästä linkistä. 

 

Valobotti

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Valobotti on robotti joka käynnistyy kun siihen osoittaa esimerkiksi taskulampulla! Rakennamme robotin kolvaamalla, ruuvaamalla ja kuumaliimaamalla. Robotin runko rakentuu sokeripalan ympärille...

Taikakukka

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Taikakukka herää loistamaan, kun päivänvalo laskee! Taikakukka on siis yövalo, missä on hämäräkytkin. Kytkennässä käytetään valovastusta (Ldr). Kytkennässä käytetään valovastusta (LDR)...

Videoveistos – Projection mapping

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Projection mapping on tekniikka jolla kuvia ja videoita voidaan heijastaa videoprojektorilla eri kokoisille ja muotoisille pinnoille. Usein projection mappingin avulla esimerkiksi heijastetaan...

Bendattu tuikku

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Circuit bending eli laitehakkerointi on kokeiluun perustuvaa sähkö- ja elektroniikkalaitteiden muuntelua ja luovaa väärinkäyttöä. Lisäämällä ja poistamalla elektronisista laitteista osia ja...

Rumpukoneen bendaus

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä ”Circuit bending”-termillä tarkoitetaan elektronisten äänilaitteiden (esim. lelujen tai soittimien) kokeiluun perustuvaa muokkaamista, voidaan myös puhua kokeilevasta oikosulkemisesta tai...

Synakynä

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Synakyna on syntetisaattori eli sähköinen ääntä tuottava kone tai soitin, jonka käyttöliittymänä on koskettimien sijaan lyijykynäpiirros!     Materiaalit ja työkalut Koekytkentälevy...

Soundit sähköksi

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Rakenna oma sähkösoitin ja vahvistin! Tässä tehtävässä tutustumme äänisignaalin sähköiseen vahvistamiseen ja LM386 mikropiiriin.  Mikropiirien sisällä on valmiita kytkentöjä, jotka...

Diskovalot

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Pienestä suurta! Tehtävässä muokataan pienten led-valojen heijastumista fresnel-linssien avulla. Samalla tehtävässä pääsee kokeilemaan piirilevylle juottamista.  Materiaalit ja työkalut Kahden...

Irti johdosta – Arduino translatable project

Sisältö Yleistä Materiaalit ja työkalut Ohjeet Mitä seuraavaksi? Yleistä Snap4Arduino on hauska ja helppo tapa siirtyä Scratch ohjelmoinnista kohti Arduinoa ja laiteohjelmointia. Ongelma Snap4Arduinossa (ja myös Scratch for Arduinossa) on ollut se että koodia ei ole...

Sivu 1 (7)12345...Viimeinen »