Tehtävät

Tervetuloa Käsityökoulu Robotin tehtäväpankkiin. Voit hakea täältä elektronisen askarteluun ja ohjelmointiin liittyviä tehtäviä ja leikkejä!

Tehtävät johdattavat havaitsemaan elektroniikan ja ohjelmoinnin toimintatapoja ja tarjoavat kokemuksellisia lähtökohtia oivaltaa miten sähköinen ja digitalisoituva elinympäristömme rakentuu. Tehtävien tarkoitus on toimia innostajana omaan luovaan kokeiluun ja tutkimiseen taiteen keinoin!

HUOM! Elektronisessa rakentamisessa tulee aina ottaa huomioon sähköturvallisuus. Elektroniikan rakennusohjeet on tarkoitettu vain väliaikaisten kytkentöjen rakentamiseen kokeilujen toteuttamiseksi. Sähköaskartelun teoksista ja kytkennöistä tulee aina poistaa  paristot säilytyksen ajaksi. Mikäli kytkennässä ilmenee jotakin epäilyttävää, kuten komponenttien kuumenemista, poista virtalähde ja pura kytkentä! Elektronisen rakentamisen kokeilut on aina syytä tehdä huolella ja aikuisen opastuksella. Tehtävät tulee testata ja rakentaa ensin itse ennen toteuttamista lasten kanssa. Tehtävien toteuttaja tekee kytkennät aina omalla vastuullaan. 

 

Arduino-ohjelmointiympäristön asennus

Kun asennat Arduino IDE:n tietokoneellesi, ohjelman nimi on pelkästään Arduino. Lataa ensin Arduino IDE osoitteesta www.arduino.cc > Downloads. Kun olet asentanut Arduino IDE-ohjelmointiympäristön, voit avata ohjelman.

Snap4Arduino-ohjelmointiympäristön asennus

Snap4Arduino on graafisen Scratch ja tekstipohjaisen Arduino -ohjelmointialustojen yhdistelmä. Scratch on tarkoitettu ainoastaan graafisten ohjelmien ja pelien ohjelmointiin. Snap4Arduinon avulla voit ohjelmoida laitteita.

Led-valo

Miksi ohjelmoidun ilmiön pitäisi tapahtua vain näytöllä, kun se voi tapahtua esimerkiksi liikkeenä, äänenä tai valona missä vain? Miten saat ledin päälle ja pois ja vilkkumaan halutulla nopeudella, eli taajuudella?

Painokytkin

Tässä ohjeessa käydään läpi buttonin, eli painokoytkimen käyttö Arduinolla. Painokytkimellä voit ohjata esimerkiksi valoa, moottoria tai itseasiassa mitä vain Arduinoon liitettyä laitetta.

Sähkömoottori

Sähkömoottori voidaan käynnistää ja sammuttaa halutuksi ajaksi käyttäen Arduino-kehitysalustaa. Pyörittääksesi sähkömoottoria tarvitset avuksi transistorin. Transistori on katkaisija, jota voidaan käyttää Arduinon digitaali pinneistä otettavalla virralla.

Sivu 1 (6)12345...Viimeinen »