Aloita hahmon liikuttaminen yksinkertaisella koodilla. Valitse Skriptit-välilehdestä Tapahtumat-valikosta (1) aloituskomennoksi ”kun klikataan (vihreä lippu)”. (2) Seuraavaksi valitse Ohjaus-valikosta (3) tapahtuman kestoksi ”ikuisesti” (4): Raahaa tämän komennon sisään Liike-valikosta tapahtumaksi ”liiku 10 askelta” (5) sekä ”pomppaa reunasta”. (6) Koodin rakenne mukailee aina tämän esimerkin rakennetta. Erilaisten ohjauskomentojen ja niiden ehtojen alle voidaan määritellä erilaisia toimintoja, jotka tapahtuvat siinä järjestyksessä kuin ne ovat koodissa.

Kokeile hahmon liikuttamista. Ohjelma alkaa, kun painat vihreää lippua (7) ohjelmaruudun yläpuolella. Pystyt lopettamaan ohjelman aina painamalla punaista ympyrää.

Voit muokata hahmon liikettä hitaammaksi tai nopeammaksi määrittelemällä askelille eri arvon.

Jotta saat hahmon kääntymään vaakasuunnassa, lisää koodiin ”pomppaa reunasta”-komennon jälkeen Liike-välilehdestä ”aseta pyörimistapa [vasen-oikea]” (8). Nyt hahmosi pyörii aina seinästä pompattuaan vain vaakasuunnassa.

Lisätään liikkeeseen vielä mahdollisuus vaihtaa suuntaa. Valitse Tapahtumat-välilehdestä ”kun painetaan [nuoli oikealle]” (9) -komento ja raahaa se koodialueelle. Aseta komennoksi Liike-välilehdestä “osoita suuntaan (90) oikea”. (10) Lisää samalla tavalla myös komento “kun painetaan [nuoli ylös] osoita suuntaan (0) ylös”. (11)