Tässä tehtävässä tutustutaan siihen, kuinka voit ohjelmoida Scratchillä ohjelman, jossa voit omalla kehollasi osallistua digitaaliseen maailmaan tai jossa digitaalinen maailma tulee lisänä meidän ihmisten maailmaan. Tällöin voidaan puhua esimerkiksi lisätystä todellisuudesta, augmented realitystä.

Aloita luomalla yksi värillinen ympyrä. Määritä ohjelma alkamaan vihreää lippua painamalla. Seuraavaksi komennoksi määritä Tuntoaisti-valikosta “käännä video [päälle]” (1) -komento. Määritä samasta valikosta “videon läpinäkyvyys arvoon (10)%”. (2)

Aseta seuraavan komennon ehtolauseeksi “ikuisesti” (3) ja tämän sisään “jos [ ] , niin” (4) -komento. Tämä komento pyytää täyttämään ehdon. Haluamme määritellä, että mikäli hahmon kohdalla on liikettä enemmän kuin määritellyn raja-arvon verran, tapahtuu hahmossa määritelty asia eli liikkuminen. Valitse siis Toiminnot-valikosta ja sielä “[ ] > [ ]” (5) -komento. Raahaa tämä edellisen ehtorakenteeseen. Valitse Tuntoaisti-valikosta “video [liike] kohteessa [tämä hahmo]” (6) -komento ja raahaa se ehtorakenteen ensimmäiseen kenttään. Määrittele seuraavaksi arvo liikkeelle, jota video lukee. Voit tulkita arvoja aktivoimalla ohjelmaruutuun kentän, joka osoittaa liikkeen määrää, ruksittamalla “video [liike] kohteessa [tämä hahmo]” -komennon Tuntoaisti-valikosta. Samasta paikasta saat sen myös lopuksi pois päältä. Sopiva arvo liikken tunnistamiselle on esimerkiksi 30.

Lopuksi määritellään mitä tapahtuu, jos hahmon kohdalla on liikettä. Valitse tapahtumaksi “liiku (10) askelta” sekä tämän jatkoksi “pomppaa reunasta”.

Muokataan vielä lopuksi koodia siten, että saamme ympyrän liikkumaan monipuolisemmin. Määritellään koodin alkuun, että jokaisella kerralla kun vihreää lippua painetaan, lähtee ympyrä aina hieman eri suuntaan liikkeelle. Käytä tähän “käänny (15) astetta” (1) -komentoa.

Voit luoda myös helposti interaktiivisen AR-pallomeren kopioimalla yksittäisiä palloja niin monta kappaletta kuin jaksat.

Kokeilkaa interaktiivista pallomerta koko näytön kokoisena ja mikäli mahdollista, heijastakaa se videotykillä seinään.

Mitä muita hahmoja ja toimintoja voisit hallita tällä tavoin?