Tässä tehtävässä huomio kiinnittyy ympäristössä olevaan ohjelmointiin. Mistä kaikkialta löytyy ohjelmointia? Missä ja miten se näkyy? Bongatkaa palohälytin, pesukone, elektroninen ovi, automaattinen valo jne. Tehtävässä oleellista on huomioida ohjelmoinnin yleisyys ympäristössä ja pohtia, mitä ohjelmoinnilla tehdään.

 

Leikin kulku:

Käy läpi esimerkkejä ohjelmoiduista asioista. Ohjelmoituja asioita ovat kaikki elektroniset laitteet ja järjestelmät, jotka tekevät asiat automaattisesti ihmisen puolesta. Näitä ovat esimerkiksi savun havaitseminen (palohälytin), oven avaaminen (automaattinen ovi), lämpötilan tarkka mittaaminen (digitaalinen lämpömittari), pesuohjelma (pesukone) ja automaattinen lukko (kulkulupakortilla toimiva lukko).

Leikin voi muuntaa myös kilpailuksi, jossa kisataan siitä, kuka löytää ensimmäisenä kymmenen asiaa joissa on ohjelmointia.